Iedereen maakt "de beste" bibshorts, juist? Natuurlijk doen ze dat - waarom zouden ze slechte shorts maken?
In de realiteit is "de beste" een kwestie van mening. Waar ben je naar op zoek in een bibshort? Persoonlijk wil ik niet meer denken aan mijn fietsbroek nadat ik deze heb aangedaan. Ik wil comfort en stijl, maar toch vooral comfort.
Ik durf wedden dat jij ook het meest in comfort bent geïnteresseerd, in het bijzonder als je ooit meer dan een uur lang fietst.
Dit is een voor de hand liggende plaats om te beginnen denk ik. Het is waar de meesten van ons aan denken als we kijken naar het comfort van bibshorts. De zeem is buitengewoon belangrijk, maar het gaat niet zozeer om de dichtheid en vorm als je zou denken...
Laat me je dus eerst een weinig gekend feit vertellen. De meeste shorts van gemiddelde tot hoge kwaliteit gebruiken exact dezelfde zeem. Dit is omdat er één firma is die zeer goede zemen maakt en deze verkoopt aan verschillende merken die ze dan gebruiken in hun shorts.Neem een kijkje op deze pagina om te zien wie hetzelfde merk van zemen gebruikt. Ja, inderdaad, zelfs hen...verrassend, niet?
Wat is hier fout mee? Absoluut niets! De zemen zijn inderdaad van zeer goede kwaliteit en verbeteren de producten waarin ze worden gebruikt. Wanneer deze firma's het hebben over de kwaliteit van hun zemen, dan hebben ze misschien wel gelijk, maar in de realiteit zijn het dezelfde als deze van hun concurrenten. Om duidelijk te zijn, een short van € 200 kan dezelfde zeem hebben als een short van € 100. Door de zemen in grote volumes aan te kopen is het niet bijzonder duur om zemen van "topkwaliteit" aan te kopen.
In onze shorts gebruiken we eigen zemen die we zelf ontwikkelen. We specialiseren ons in biomechanica, een op de millimeter perfecte pasvorm en op maat gemaakte pasvormen. Dit is waarom zoveel World Tour-renners vertrouwen stellen in onze zemen.
In aanvulling hierop testen we het. Van vroege prototypes tot productieklare monsters: alles wordt getest op onze machines die voor dit enkele doel werden ontwikkeld, alsook op de weg. In verschillende omstandigheden, in verschillende weertypes, op verschillend terrein,...
De afgelopen jaren concentreerde ons zemenonderzoek zich op één kwestie.
Carbon kaders, wielen, zadels en schoenen worden lichter en stijver. Maar het menselijk lichaam blijft zacht en moet de hardheid en de trillingen van dit materiaal opvangen. Hoe kunnen we de ondersteuning en impactbescherming voor het menselijk lichaam verbeteren?
Het resultaat: Smooth Vapor voor mannen en Smooth Vapor Unisex.
Deze nieuwe generatie zemen beschikt over geavanceerde technologie. De belangrijkste innovatie is het gebruik van Evapor, een open 3D-webbing die even adembaar als elastisch en duurzaam is.
Evapor reageert verschillend onder druk. Waar andere materialen onder schok, reageert Evapor door samen te trekken in een rubberachtige staat, alzo een constante schokabsorptielaag biedend.
De open 3D-webbingstructuur is gunstig voor het afvoeren van transpiratie. Onder druk wordt vocht door de 2 bovenste lagen van het schuim gedrukt naar de buitenkant van de zeem, waar dit verdampt (vandaar de naam Evapor).
De interactie tussen de wielrenner, de fiets en de Vapor-zeem creëert het ideale platform om vocht weg te drijven uit de bibshort. Wij noemen dit Dynamic Moisture Evaporation. Het resultaat is een geoptimaliseerde toestand van lichaamstranspiratie. De ideale lichaamstemperatuur is 37,5°C. Evapor koelt het lichaam af tot deze temperatuur. Niet meer, niet minder. En enkel wanneer het lichaam dit rechtvaardigt.